Dolina Baryczy

Analiza SWOT z wnioskami ze spotkań

I.                    ANALIZA SWOT ORAZ KONSULTACJE I BADANIA -

 

Analiza strategiczna SWOT obejmuje rozpoznanie sił i słabości (analiza wewnętrzna) oraz obecnych i przyszłych zmian w jej otoczeniu, czyli jego szans i zagrożeń (analiza zewnętrzna). Prezentowana poniżej tabela SWOT jest wynikiem weryfikacji i poddania ocenie aktualności zapisów SWOT z LSR i LSROR 2007 – 2013. Uzupełnienie zapisów analizy było przedmiotem pracy grupy roboczej (wrzesień), w analizie uwzględnione zostały syntetycznie zapisy przedstawionego w diagnozie opisu stanu i tendencji rozwojowych obszaru Doliny Baryczy. Uwzględnione zostały wnioski ze spotkań tematycznych w szczególności z rybakami, przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi, społecznymi organami LGD, oraz wnioski z wdrażania LSR i LSROR 2007-2013 a także wnioski z badań. Przy zapisach wskazano źródło pochodzenia zapisów odpowiedni litera D – diagnoza, B – badania, W – wnioski z spotkań konsultacjach.

 

Korzystając z doświadczeń pogłębionej analizy SWOT zawartej w LSR i LSROR 2007-2013 w procesie sporządzania analizy wykorzystany został podział na sfery, co pozwoliło na bardziej szczegółową analizę mocnych i słabych stron obszaru, w szczególności tych, które dotyczą choć oczywiście nie wyłącznie, branży rybackiej (zaznaczone na niebiesko). Wyodrębnione obszary obejmują odpowiednio:

Sferę przyrodniczo- kulturową poddając analizie zasoby przyrodnicze i kulturowe obszaru, dziedzictwa, uwarunkowania geograficzne i ofertę turystyczną bazującą na wymienionych elementach.

Sferę gospodarczą – obejmują zagadnienia związane z charakterystycznymi dziedzinami gospodarki, bezrobociem, kwalifikacjami zawodowymi, usługami i produkcją na obszarze, oraz podejmowanymi przez LGD działaniami animacyjnymi w zakresie przedsiębiorczości lokalnej w ramach Systemu Dolina Baryczy Poleca (DBP) a także infrastrukturą sprzyjającą rozwojowi biznesu, grupami defaworyzowanymi w dostępie do lokalnego rynku pracy.

Sferę społeczną obejmują zagadnienia związane z aktywnością obywatelską i społeczną, ofertą aktywizacyjną, infrastrukturą społeczną, sytuacją grup defaworyzowanych w życiu społecznym. 

Zapisy analizy SWOT zostały poddane konsultacjom społecznym w ramach otwartych spotkań z przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi i mieszkańcami, zrealizowanych w miesiącach wrzesień – październik 2015 w każdej z gmin członkowskich. Celem było uporządkowania zapisów i nadanie wag wskazujących na główne obszary interwencji. Z pozyskanych 40 odpowiedzi od mieszkańców obszaru, którzy dokonywali oceny ważności zapisów w skali od 1 do 5 punktów, przy czym 1 oznacza będzie bardzo niski poziom, a 5 bardzo wysoki poziom oceny, ułożona została hierarchia zagadnień w ramach danego obszaru.

Odpowiednio kolorem czerwonym zaznaczono obszary, które otrzymały najwyższe i wysokie wartości punktowe. Dodatkowo niebieskim tłem zostały wyróżnione obszary analizy szczególnie wyróżnione przez podmioty rybackie.

 

Tabela 23 Analiza SWOT 


MOCNE STRONY

SŁABE STRONY

Sfera przyrodniczo-kulturowa

·         Niepowtarzalne walory przyrodniczo- krajobrazowe, związane z prowadzoną gospodarką rybacką, w tym istniejące i planowane obszary objęte różnymi programami ochrony. (B, W, D)

·         Rosnąca rozpoznawalność obszaru – marka Doliny Baryczy. (B,W)

·         Istniejące na obszarze szlaki turystyczne, trasy biegowe, ścieżki rowerowe, szlaki konnych i kajakowy oraz szlaki tematyczne oraz  liczne ścieżki przyrodnicze. (D)

·         Dostępność i położenie obszaru przebieg dróg krajowych i węzłów komunikacyjnych z dużymi ośrodkami. (D)

·         Lokalna oferta turystyczna tworzona przez organizacje wiejskie oraz organizacje edukacyjne i przyrodnicze (wsie tematyczne, dni karpia, edukacja)  (B,D)

·         Zabytki – kościoły, zamki, pałace, parki (zabytkowe) będące atrakcją turystyczną oraz ciekawa historia obszaru, wynikająca z pogranicznego położenia (dawna granica polsko – niemiecka) (D)

·         Istniejąca baza rekreacyjno- sportowa: baseny, korty, parki linowe, trasy tematyczne. (D)

·         Istniejące na obszarze systemowe rozwiązania służące zachowaniu specyfiki obszaru w zakresie promocji i wsparcie produktów i usług lokalnych  – System Dolina Baryczy Poleca, Dni Karpia, Edukacja dla Doliny Baryczy. (B,W.D)

·         Doświadczenia w zakresie promocji obszaru, w tym finasowaniu działań z różnych funduszy. (D,B)

Sfera przyrodniczo-kulturowa

·         Brak spójnego oznakowania i informacji o istniejących zabytkach i atrakcjach, system informacji o szlakach i ofercie  turystycznej. (D, B) (4)

·         Słabo rozwinięta i oznakowana infrastruktura  związana ze szlakami turystycznymi, w szczególności miejscami parkingowymi, informacją o ofercie, miejscach postoju i atrakcjach. (D,B, W) (4)

·         Brak kompleksowej oferty rekreacyjnej i turystycznej  obszaru, w tym dostosowania jej do potrzeb turysty zagranicznego, rodzin z dziećmi, seniorów, niepełnosprawnych, grup sportowych. (W,B) (3, 4)

·         Niewystarczająca dostępność wysokiej jakości  materiałów o obszarze – przewodników, map, monografii historycznych i innych materiałów promocyjnych, w tym w  językach obcych. Brak „banku” wydawnictw o obszarze.  (W,B)  (3)

·         Niewielka ilość punktów dystrybucji materiałów promocyjnych (punktów IT) oraz podmiotów posiadających personel z odpowiednimi kwalifikacjami. Brak mechanizmów sprzedaży materiałów edukacyjno- informacyjno- promocyjnych. (B) (2,3,4)

·         Niewystarczająca i mało różnorodna oferta turystyczno- edukacyjna gospodarstw rybackich. (W,D) (2)

·         Brak trójsektorowej współpracy i rozwiązań strategicznych, planistycznych, służących zachowaniu specyfiki obszaru (plany zagospodarowania, plany promocji, plany inwestycyjne, edukacja w zakresie segregacji śmieci, oferta turystyczna, parkingi, infrastruktura komunikacyjna i informacyjnej, np. parkingi, drogi, szlaki, połączenia kolejowe,  dworce kolejowe. (W,D) (3)

·         Niewystarczające wykorzystanie (niewielka ilość oferty) związanej z potencjałem przestrzeni publicznej (rynków miast, powstałej oferty rekreacyjnej – baseny, korty, zalewy, parki linowe, wyremontowane zabytki) na potrzeby ruchu turystycznego. (W) (3,4)

·         Niski stopień wykorzystania odnawialnych źródeł energii ( W) (1,2,3,4)

Sfera gospodarcza

·         Identyfikacja grup defaworyzowanych na rynku pracy (D) 

·         Dobre warunki do rozwoju oferty turystycznej i edukacyjnej (D)

·         Rosnąca rozpoznawalność obszaru jako miejsca rekreacji i wypoczynku oraz miejsca do zamieszkania. (B, D)

·         Istniejące na obszarze markowe, rozpoznawalne i identyfikowane z obszarem produkty lokalne oraz rękodzielnicze, w tym karp jako rozpoznawany markowy produkt obszaru. (B, D)

·         Funkcjonujący systemu „Dolina Baryczy Poleca”.(D, B)

·         Rozpoznawalna i skuteczna oferta promocji w ramach Dni Karpia w Dolinie Baryczy  (D, B)

·         Wysoki stopień zależności do rybactwa  gwarantujący dostęp do środków zewnętrznych (D)

·         Powstałe na obszarze inwestycje turystyczne/ rekreacyjne służące powstawaniu nowych miejsc pracy. (D)

·         Położenie na pograniczu województw i rosnąca dostępność komunikacyjna – trasa S5, drogi krajowe i wojewódzkie.(D)

·         Lokalne instytucje finansowe – banki wspierające rozwój przedsiębiorczości. (D)

 

 

Sfera gospodarcza

·         Duża ilość osób bezrobotnych wśród osób w wieku produkcyjnym. (D) (1,2)

·         Niewielka aktywność zawodowa kobiet na wsi. (D) (1,2)

·         Rosnący deficyt wody oraz niewystarczająca współpraca podmiotów lokalnych w zakresie zarządzania wodą – brak możliwości prowadzenia gospodarki rybackiej  (D,W) (1,3)

·         Braki w remontach urządzeń melioracyjnych, przyczyniający się do jakości i zarzadzania wodą na obszarze.  (D,W) (1)

·         Brak badań dotyczących potencjału ekonomiczno – gospodarczego obszaru, w szczególności rybackiego. (B,D,W) (3)

·         Niewystarczająca współpraca podmiotów usługowych (noclegi, gastronomia, oferta turystyczna, komunikacja) . (B,W) (2,3)

·         Zły stan dróg i słabo rozwinięta komunikacja publiczna, głównie wewnątrz obszaru, uniemożliwiająca lub utrudniająca dostęp do rynku pracy, gospodarstw rolnych i rybackich (D) (4)

·         Niewielka ilość zakładów przetwórczych i punktów skupu produktów rolnych w tym produktów rybactwa, łowiectwa. (D) (1,2)

·         Brak identyfikacji i przepływ informacji w zakresie zagospodarowania miejsc pod inwestycje lub ofertę usługową, związaną z powstałymi inwestycjami publicznymi.  (W) (2)

·         Brak systemu wsparcia szkoleń, szkół w zakresie nabycie kwalifikacji dostosowanych do potrzeb rynku pracy w tym branż turystycznej, edukacyjnej, usługi okołoturystyczne i rybackiej. (D,W) (1,2)

·         Niewystarczająca ilość i niewielka różnorodność produktów lokalnych do sprzedaży, w krótkim łańcuchu dostaw (sklepy, restauracje). (B,W) (1,2)

·         Brak miejsc usługowych (inkubatorów) wspierających  powstawanie nowych produktów lokalnych.(B,D) (2)

·         Niewystarczające wsparcie gospodarki rybackiej służące ochronie przed negatywnymi czynnikami  przyrodniczymi (deficyt wody, szkody rybożerców, choroby), kulturowymi (społeczne przyzwolenie na kłusownictwo, sprzedaż ryb spoza obszaru). (W) (1,3)

·         Brak mechanizmów weryfikacji pochodzenie karpia, konkurencja i psucie marki (B,W,D) (1,2,3)

·         Niewystarczająco zmodernizowane gospodarstwa rybackie w zakresie dostosowania oferty do całorocznej sprzedaży. (D) (1,2)

·         Niewystarczająca współpraca podmiotów rolnych i rybackich z innymi podmiotami (sklepy, restauracje, sprzedaż bezpośrednia) w ramach krótkiego łańcucha dostaw. (W,B) (1,2,3)

·         Niewystarczająca wiedza i infrastruktura służąca dostawom oraz wyposażaniu punktów sprzedaży produktów lokalnych. (B) (1,2)

·         Brak wsparcia i edukacji dla przedsiębiorczości na wszystkich szczeblach nauczania, mający wpływ na migracje ludzi, w szczególności młodych i wykształconych. (D,W) (1,2,3)

·         Brak instytucji otoczenia biznesu, brak kompleksowego wsparcia i doradztwa dla lokalnej przedsiębiorczości, zróżnicowanych usług, zawodów, profesji.(D) (1,2)

·         Niewystarczające wsparcie (innowacja, kreatywność) i  wykorzystanie potencjału umiejętności przetwórczych, rękodzielniczych i artystycznych – (usługi pamiątkarskie).  (D)  (2,3)

·         Ograniczona możliwość dostępu do innowacji ze względu na wysokie koszty nowych rozwiązań; braki w know-how (W) (1,2,3,4)

·         Niedostateczny rozwój i dostępność oferty opiekuńczej umożliwiającej mieszkańcom powrót na rynek pracy w tym żłobków i przedszkoli, opieki nad osobami starszymi. (D) (2)

·         Niskie kompetencje w zakresie możliwości dywersyfikacji źródeł dochodów, szczególnie wśród osób mających zatrudnienie w rolnictwie i rybactwie.   (D,W,B) (2)

·         Niewystarczająca oferta i kompetencje, w tym językowe, promocyjne, związane z obsługą grup zorganizowanych, osób niepełnosprawnych, rodzin z dziećmi itp. (B) (2)

·         Zmniejszająca się liczba gospodarstw rolnych, stanowiących potencjał dla powstania lokalnych produktów (masowa produkcja wywożona poza obszar). (D) (2)

·         Zmniejszająca się liczba osób chcących kontynuować  tradycyjne zawody - rolnictwo, rybactwo, meblarstwo, kowalstwo itp. (W) (3)

·         Niewystarczające wykorzystanie i zaangażowanie producentów i usługodawców w działania systemu „Dolina Baryczy Poleca”.(W) (3)

·         Brak mechanizmów kształtujących wśród przedsiębiorców wiedzę i postawy na temat społecznej odpowiedzialność biznesu. (W) (3)

·         Problemy z dostępem oraz z ilością usług dla osób starszych w zakresie kultury i usług społecznych, medycznych. (D) (2,3)

·         Wysokie koszty nowoczesnych instalacji dla ekoinnowacyjnych rozwiązań (w tym alternatywnych źródeł energii eklektycznej oraz ciepła) (W) (1,2,3,4)

Sfera społeczna

·         Doświadczenia z wdrażania wielofunduszowych zintegrowanych strategii z okresu 2007-2013, wpływających na kompleksową ofertę i rozpoznawalność obszaru. (W,B,D)

·         Rosnąca świadomość lokalnej społeczności o specyfice obszaru. (W,B)

·         Istniejące i aktywnie działające zespoły ludowe i artystyczne. (D)

·         Doświadczenia i dobre praktyki w prowadzeniu lokalnego konkursu grantowego.(W,D)

·         Dobrze rozwinięta sieć szkół. (D)

·         Doświadczona i aktywna grupa liderów  edukacji, organizacji wiejskich  (D)

·         Funkcjonujące mechanizmy programu Edukacja dla Doliny Baryczy (D,B)

·         Rosnąca liczba aktywnie działających organizacji pozarządowych. (D)

·         Napływ na wieś nowych mieszkańców i włączanie się ich w życie społeczne obszaru. (D)

·         Rozwój infrastruktury społecznej oraz sportowej i rekreacyjnej, służącej aktywizacji mieszkańców. (D)

·         Istniejące świetlice, domy kultury, infrastruktura społeczna.(D)

·         Wsparcie aktywności mieszkańców w ramach inicjatyw lokalnych, funduszy sołeckich itp. (D)

·         Rosnące zaufanie i współpraca podmiotów w zakresie tworzenia oferty edukacyjnej.(W,D)

Sfera społeczna

·         Słaba znajomość pośród mieszkańców lokalnej historii, dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, specyfiki krajobrazu (W,B) (3)

·         Niewystarczająco rozwinięta i doposażona i zagospodarowana przez działania baza ośrodków kultury, bibliotek i świetlic, miejsc i ośrodków edukacji pozaszkolnej.(W,D) (3)

·         Braki w wyposażaniu i infrastrukturze edukacyjnej i szkoleniowej, popularyzujące naukę, innowację i rozwiązania służące przeciwdziałaniu zmianom klimatu. (D,W) (3)

·         Niewystarczająca ilość materiałów edukacyjnych  dotyczących zachowania specyfiki obszaru w tym publikacji na temat rybactwa(W) (1,3)

·         Brak systemu wsparcia i promocji oferty edukacji pozaszkolnej wśród mieszkańców (W) (3)

·         Niska świadomość ekologiczna mieszkańców związana z przeciwdziałaniem zmianom klimatu dotycząca gospodarki  odpadami (W,B) (3)

·         Niewielkie zaangażowanie większości społeczeństwa, szczególnie młodzieży, w aktywność i życie społeczne na obszarze ( wolontariat).  (W,B) (3)

·         Odpływ młodych i aktywnych ludzi, brak wsparcia dla „wypalonych” liderów. (W) (3)

·         Brak wiedzy i wsparcie działań NGO (W) (3,4)

·         Niskie kompetencje cyfrowe osób 50+,  umożliwiające dostęp do informacji. (W) (1,2,3,4)

·         Niskie kompetencje mieszkańców związane z zarządzaniem, pozyskiwaniem i rozliczaniem środków, członków i osób działających w organizacjach pozarządowych. (W) (3)

·         Brak dostosowania zajęć kulturalnych i aktywizacyjnych do faktycznych oczekiwań i potrzeb konkretnych grup odbiorców (dzieci, młodzież, seniorzy, etc.). (W,D)(3)

·         Zbyt mała ilość realizacji działań publiczno-prywatnych, stosunkowo słaba współpraca międzysektorowa, ponadgminna, międzywojewódzka w ramach obszaru (W,D,B) (3,4)

·         Niewystarczające przygotowanie animatorów i osób zaangażowanych w kształcenie świadomości społeczności lokalnej (świetlice, biblioteki, ośrodki kultury z zakresu specyfiki obszaru oraz działań dla środowiska w tym znajomość oferty edukacji pozaszkolnej).(W,B) (3,4)

·         Niewystarczający przepływ i sposób gromadzenia danych w zakresie aktywności NGO.  (D) (3)

·         Niewystarczająca oferta i wymiana dobrych praktyk (wystawy, przeglądy w zakresie animacji grup zorganizowanych, zespołów, kół itp.). (W,B) (3)

SZANSE

ZAGROŻENIA

Sfera przyrodniczo-kulturowa

·         Funkcjonowanie obszarów chronionych szansą na dostęp do większych środków. (D)

·         Rosnące zainteresowanie pobytem turystów z kraju i z zagranicy.  (B,W)

·         Moda na turystykę kwalifikowaną, edukacyjną, unikatową powstającą w zgodzie z przyrodą wykorzystujące połączenie ofert (miejsca noclegowe i gastronomiczne, oferta warsztatów rękodzielniczych, rajdów rowerowych, spływów kajakowych, etc.).(B,W)

·         Bliskość dużych aglomeracji (D)

·         Wykorzystanie współpracy i dobrych praktyk z innych obszarów - pozyskanie nowych rynków zbytu produktów i usług. (W)

·         Wskazanie obszaru Kraina Baryczy jako obszaru strategicznej interwencji, co umożliwi finasowanie zadań przyczyniających się do zachowania specyfiki obszaru. (D)

Sfera przyrodniczo-kulturowa

·         Klęski żywiołowe wynikające ze zmian klimatu, susza.(W) (1)

·         Brak współpracy i wspieranie budowy nowych zbiorników wody bez uwzględnienia realnego dostępu do wody. (W) (1,2)

·         Ograniczenia wynikające z różnych form ochrony przyrody. (W,D) (1)

·         Napływ masowej ilości turystów.  (B) (3)

·         Niekontrolowany rozwój gospodarczy zagrażający walorom przyrodniczym obszaru.(W) (3)

·         Wzrost emisji zanieczyszczeń (W) (1,2,3,4)

·         Pogarszający się stan  zabytków znajdujących się w prywatnych rękach. (W) (4)

·         Przemysłowy i uciążliwy chów zwierząt (norki, trzoda chlewna).(W) (2,3)

·         Niewystarczająca wiedza i świadomości osób decyzyjnych w zakresie zrównoważonego rozwoju obszarów cennych przyrodniczo. (W) (1,2,3)

 

Sfera gospodarcza

·         Rozpoznawalność obszaru - pozyskiwanie zewnętrznych inwestorów (B,D)

·         Wykorzystanie potencjału napływowych mieszkańców (inicjatywy, kreowanie nowych produktów, usług). (W)

·         Zwiększenie dochodów społeczeństwa (W,B)

·         Możliwe do pozyskania fundusze na rozwijanie działalności gospodarczych i miejsc pracy na obszarze. (D)

·         Zapotrzebowanie na unikatową, kompleksową ofertę turystyczną i usługową, bazującą na produktach lokalnych. (B)

·         Wykorzystanie warunków do utworzenia instytucji otoczenia biznesu.(D)

·         Zwiększenie popytu na żywność lokalną, w tym bezpośrednio od producenta oraz zdrowy tryb życia. (B,W)

·         Niestabilna sytuacja w innych krajach turystycznych. (W)

 

Sfera gospodarcza

·         Zróżnicowany, konkurencyjny poziom interwenci w programach (W)

·         Atrakcyjność i konkurencja innych obszarów pod względem oferty turystycznej i kulturalnej. (W) (1,2,3,4)

·         Niedostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy. Zanik szkolnictwa zawodowego (W) (1,2)

·         Niewystarczająca ilość i zły stan istniejących połączeń  kolejowych. (D) (4)

·         Braki w infrastrukturze sprzyjającej rozwojowi gospodarczemu – drogi, kanalizacja i wodociągi, infrastruktura informatyczna, etc. (D) (4)

·         Tworzenie konkurencyjnej oferty za pieniądze publiczne. (W) (4)

·         Niezrozumienie idei współpracy na rzecz oferty obszaru Brak rzetelności i uczciwości w prowadzeniu działalności, podbieranie pracowników, czarny PR. Konflikty i brak współpracy między podmiotami.  (W) (1,2,3)

·         Nadmierna biurokracja, zmienność i niejasność przepisów prawnych, zmieniające się zasady oraz niekompetentne wsparcie przez firmy i doradców prywatnych. (W,D) (1,2,3,4)

·         Niejednoznaczne i zmieniające się regulacje prawne dot. sprzedaży produktów lokalnych w tym żywych ryb. (W) (1,2)

·         Dalszy odpływ młodych, wykształconych mieszkańców.(D) (1,2,3,4)

·         Niska opłacalność rolnictwa i rybactwa związane z sezonowością oraz brakiem wiedzy na temat sposoby i pochodzenia produktów (W) (2,3)

·         Niewystarczająca narzędzia w zakresie przeciwdziałania kłusownictwu. (W) (1)

·         Starzenie się społeczeństwa ( D)

·         Wysokie bezrobocie osób młodych w wieku produkcyjnym (D)

·         Konkurencja ze strony miast (lepsza oferta edukacyjna, usługowa i więcej miejsc pracy). (W) (1,2)

·         Obszary wiejskie postrzegane są jako mniej atrakcyjne do inwestowania, mniej kreatywne, etc. (W) (2)

·         Kryzys gospodarczy, mający wpływ na dochody mieszkańców. (W) (1,2)

·         Niestabilność finansowa. uniemożliwiająca zaciągnięcie zobowiązań długoterminowych. (W) (1,2)

·         Sfera społeczna

·         Podniesienie poziomu współpracy pomiędzy instytucjami i organizacjami pozarządowymi (W)

·         Zewnętrzne środki i programy rozwijające aktywność społeczną i działalność organizacji pozarządowych. (W)

·         Identyfikacja grup defaworyzowanych. (D)

·         Udział szkół średnich, organizacji w projektach i inicjatywach służących wymianie trendów, myśli, pomysłów, rozwiązań, dostęp do szkolnictwa wyższego, możliwość podnoszeni kwalifikacji (W)

·         Wzrastająca świadomość w zakresie pozyskiwania doświadczenia i umiejętności  społecznych w ramach wolontariatu, a także w zakresie tworzenia miejsc pracy. (W)

·         Włączenie mieszkańców w planowanie i rozwój.(W)

·         Wsparcie i promocja dobrych praktyk w zakresie wykorzystania świetlic wiejskich na rzecz aktywizacji i integracji mieszkańców (na zajęcia, warsztaty, spotkania, animacje). (W)

·         Środki UE przeznaczone na aktywizację społeczną i wsparcie grup zagrożonych wykluczeniem społecznym. (D)

Sfera społeczna

·         Emigracja osób wykształconych i aktywnych (W) (1,2, 3,4)

·         Rosnące koszty utrzymania infrastruktury społecznej, rekreacyjnej i sportowej. (D) (4)

·         Nadmierne upolitycznienie działań. (W) (3,4)

·         Pogłębiający się niż demograficzny i starzenie się społeczeństwa. (W) (1,2,3,4)

·         Rosnąca ilość programów edukacyjnych i działań  nie uwzględniających  specyfiki i potrzeb obszaru. (W,B) (3)

·         Niskie wynagrodzenia osób pracujących, uniemożliwiających korzystanie z lokalnych usług i produktów oraz inwestycje w rozwój. (W) (1,2)

 

Źródło: Opracowanie LGD, na podstawie partycypacyjnej diagnozy, wniosków ze spotkań konsultacyjnych oraz badań obszaru LSR.2015-10-30.

 

Zapisy analizy SWOT, zostały poddane opracowaniu w ramach warsztatów problemowych przez grupę roboczą. Główne wnioski z analizy SWOT:

·         Sfery przenikają się ze sobą. Brak przeciwdziałania słabym stronom zidentyfikowanym w sferze przyrodniczej, wpływanie na gospodarkę rybacką, ofert produktów i usług. Jednocześnie brak wiedzy, emigracja, niskie dochody mieszkańców czyli brak wsparcia dla lokalnych branż może doprowadzić do zaniku prowadzenie gospodarki rybackiej, pogłębiania bezrobocia czy braku współpracy pomiędzy podmiotów na rzecz promocji i tworzenia oferty obszaru. Przyczyni się to do stagnacji a tym samym zaniku rozpoznawalności obszaru. Istotne jest, by każde podejmowane działanie wspierało współpracę podmiotów na rzecz obszaru Doliny Baryczny, zwiększało wiedzę o specyfice obszaru, przyczyniało się przeciwdziałania skutkom zmiany klimatu, oraz włączenia osób defaworyzowanch. 

·         Duża ilość i różnorodność zapisów, w szczególności dotyczący sfery gospodarczej, świadczyć może o olbrzymich potrzebach podmiotów gospodarczych i gotowości do podjęcia działań przez osoby do tej pory nie prowadzące działalności gospodarczej. Należy zwrócić uwagę na planowanie interwencji, na rynku pracy z uwzględnieniem wsparcia dla zachowania i wparcia rybactwa, podmiotów świadczących usługi lokalne w szczególności tych rozwijających się i gotowych do współpracy w ramach systemu Dolina Baryczy Poleca. Wsparcie powinno być skierowane do osób zakładających działalność przedstawicieli, w tym z grup defaworyzowanych lub podmiotów planujących zatrudnić osoby z grup defaworyzowanych. Ważne jest by wesprzeć każda inną działalność i aktywność gospodarczą mieszkańców, przyczyniając się w ten sposób do wzrostu dochodów a tym samym zwiększenia konsumpcji produktów i usług lokalnych.

·         Istotnym elementem wsparcie powinna być szeroko rozumiana edukacja związana ze specyfiką obszaru, w tym edukacja najmłodszych (dzieci i młodzieży) ale też dostarczenie wiedzy wszystkim zainteresowanym podmiotom włączającym się w realizacją LSR. Istotne jest by edukacja dotyczyła specyfiki, w tym specyfiki rybackiej obszaru, zasad zrównoważonego rozwoju w oparciu o racjonalne wykorzystanie zasobów, ochronę środowiska i przeciwdziałanie zmianom klimatu, których Dolina Baryczy doświadcza bezpośrednio w postaci suszy. Istotne jest, by działania edukacyjne wspierały edukację dla przedsiębiorczości, kreatywności i innowacji w zakresie wykorzystania lokalnych zasobów.

·         Kontynuacja i wsparcie dobrych praktyk w ramach działań LGD w zakresie rozpoznawalności marki Doliny Baryczy budowanej dzięki funkcjonowaniu systemu Dolina Baryczy Poleca, Dni Karpia czy Edukacja dla Doliny Baryczy w szczególności z wykorzystaniem i dalszym wzmacnianiem zidentyfikowanych w diagnozie dobrych praktyk i narzędzi budujących zaangażowanie społeczności lokalnej w promocje obszaru. Należy wspierać dalszą integracji usługodawców i producentów w ramach Systemu Dolina Baryczy, kontynuować i wspierać realizacje programu Edukacja dla Doliny Baryczy z wykorzystaniem narzędzi monitoringu jakim jest portal edukacja.barycz.pl, a także kontynuować działania aktywizacyjne środowiska na rzecz zachowania rybactwa w ramach organizacji kolejnych edycji Dni Karpia w Dolinie Baryczy.

·         Istotnym elementem wsparcia powinno być sieciowanie i wzmacnianie oferty turystycznej i edukacyjnej obszaru. W szczególności tej tworzonej przez podmioty publiczne. Ważne by powstająca ofert nie była konkurencyjna ale uzupełaniająca do oferty przedsiębiorstw, była dostępna, promowana w jako ofert całego obszaru i nie generowała strat. Istotnym wsparciem rynku pracy może być zatrudnienie w ramach oferty podmiotów publicznych lub społecznych osób z grup defaworyzowanch lub tez stworzenie i wsparcie prowadzenia działalności umożliwiającej poprawę jakości życia lub powrót na rynek pracy.

·         Wykorzystanie dotychczasowych doświadczeń wynikających z realizacji programów grantowych oraz umiejętności (a tym samym wsparcie wypalonych liderów) jest podstawą do stworzenia  możliwość rozwoju doświadczonym organizacjom zainteresowanych tworzeniem oferty, opieką na infrastruktura turystyczna oraz  służącą integracji i prezentacji działań mieszkańców nowych warunków rozwoju.

 

Na podstawie zapisów braków (słabych stron) zidentyfikowane zostały główne problemy (przyporządkowane odpowiednim numerom zapisy analizy SWOT). Wskazane zostały ich przyczyny oraz negatywne następstwa. Przyporządkowanie analizy SWOT branży rybackiej pozwoliło wskazać problemy i obszary interwencji istotne ze względu na rybacki charakter obszaru. Uproszczony schemat analizy problemów przedstawia tabela.

 

Tabela 24 Schematyczne ujęcie problemów ich przyczyn oraz negatywnych następstw wynikających z analizy SWOT

Negatywne następstwa

Stagnacja gospodarcza obszaru nie wykorzystującego i nie zachowującego specyfiki

Zanik rozpoznawalności Doliny Baryczy

 

1

2

3

4

Problemy

Zanik i niska konkurencyjność sektora rybackiego.

 

Niewystarczająca aktywność gospodarcza bazująca na lokalnym potencjale.

Niewystarczająca wiedza, współpraca i aktywność mieszkańców na rzecz zachowania specyfiki obszaru.

Niewystarczające powiązanie i promocja potencjału turystycznego (w tym rybackiego) obszaru.

Przyczyny

Wysokie koszty prowadzenie gospodarki rybackiej.

Stagnacja branży rybackiej.

Niewystarczająca wiedza i wsparcie mieszkańców w zakresie zachowania i ochrony potencjału obszaru.

Niewystarczająco zsieciowana i wypromowana oferta turystyczna obszaru.

Niski potencjał sprzedażowy sektora rybackiego

Mało zróżnicowana branża produktów i usług lokalnych.

Niewystarczające umiejętności i zaangażowanie mieszkańców w tworzenie oferty i organizacji spędzania wolnego czasu.

Niewystarczająco zachowane i dostępne miejsca, służące zachowaniu specyfiki obszaru.

 

Niewielkie wsparcie pozaturystycznej przedsiębiorczości lokalnej, służącej zachowaniu specyfiki obszaru.

Niewielka wiedza o specyfice obszaru (zrównoważonym rozwoju obszaru zależnego od rybactwa)

 

Niewystarczająco zachowana i dostępna infrastruktura turystyczna, udostępniająca specyfikę obszaru.

Źródło: Opracowanie własne LGD, na podstawie wniosków z warsztatów planistycznych za grupa roboczą. 2015-10-30.

 

 

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Europa Inwestująca w obszary wiejskie.
Zadanie realizowane przez Stowarzyszenie "Partnerstwo dla Doliny Baryczy" w ramach poddziałania "19.4 Koszty bieżące i aktywizacja"; działanie wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Europa Inwestująca w obszary wiejskie.
Zadanie realizowane przez Stowarzyszenie "Partnerstwo dla Doliny Baryczy" w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie LGD, nabywane umiejętności i aktywizacja, współfinansowane ze środków publicznych i UE w ramach osi 4 - LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Operacja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Rybackiego zapewniająca inwestycje w zrównoważone rybołóstwo.
Zadanie realizowane przez Stowarzyszenie "Partnerstwo dla Doliny Baryczy", współfinansowane przez Unię Europejską ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Rybackiego zapewniającą inwestycję w zrównoważone rybołówstwo w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, w zakresie realizacji operacji polegającej na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności Program Operacyjny "Zrównoważony rozwuj sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij